Assa och dissa

Jag läser en bok om hur man kan ta sig ur jobbiga situationer när jag ligger i värmerummet på ätkliniken. Tydligen är det bra att kunna välja om man skall "assa" eller "dissa" olika händelser, beroende på om de är härliga eller jobbiga.

Assa står för associera, förstärka känslan och spara stunden i hjärnan. Så här skall specifikt JAG göra för att assa en händelse:

- fokusera (blicken så kommer allt med), förstärk användningen av alla sinnen, musik+visuellt+känslan av en varm tekopp eller filt eller sprucken vägg eller knastrigt grus under fötterna. Förstärk alla känslor. Hur känns det du står på, rör osv.
-stanna upp och ta några djupa andetag
- rör snabbt fingertopparna mot varann och skrynkla ihop ansiktet till ett galet leende.

Dissa är inte "dissa" som det negativa slangordet utan "dissociera", se hänselser från ett annat perspektiv, man är inte "ett" med känslan och händelsen utan tvärtom, ser sig själv bredvid, som åskådare.

Jag har mycket svårare att dissa, men så här tror jag att jag skulle kunna göra:

- tänk på någonting annat, vet att de jobbiga känslorna är där och känn dem, men låt dem vara ifred där de är inuti dig medan du gör det andra du gör och tänker det andra du tänker.
- för att skratta åt jobbiga upplevelser måste jag vara ett med min förtvivlade känsla så pass att jag gråter och lever ut känslan fullständigt, se mig själv och situationen utifrån, från ett fågelperspektiv t.ex. och sedan skratta för att jag är så ynklig. Typ som bilden från när ja e liten å mamma gapskrattar å jag störtgråter bredvid varann. Den ynkligheten jag kände där.
- från utsidan skall jag betrakta mig som om jag var värd all kärlek, att jag är min egen bästa vän, men man betraktar mig från ett annat perspektiv.

Som ni ser så fattar jag inte riktigt "dissa"-grejen. Jag är så uppslukad av mina känslor och tankar, grottar ofta ner mig liksom.

Vad gör NI för att dissa er från en jobbig känsla eller händelse?




1 Lina:

skriven

Jag har valt ut tre olika saker (t.ex en person, en händelse och en plats) som jag älskar och som jag kan tänka på när jag t.ex blir irriterad över något. De saker du väljer ska vara så starka att du omöjligt kan stå emot att känna värme inombords när du tänker på dem :) Jag använder mest dessa för att jag i vissa situationer är lättirriterad, men borde fungera även fungera för en person i din situation! :)

Svar: det låter bra! :) det skall jag ta efter och se om det funkar för mej :)
Charlotte

Kommentera här:

Lämna personangrepp och andra otrevligheter där de hör hemma: i en förpestad hjärna. Här finns plats för läsarfrågor, ris och ros som rör bloggen och andra trevligheter. Har du en hemlig fråga eller vill komma i kontakt med mig kan du istället maila på: varalesbisk@gmail.com